:P

Direktlänk till inlägg 29 januari 2011

då blir honan vättskrämd och börjar klättra uppåt

Av louiseunow - 29 januari 2011 19:42

tänkte skriva igår, men så blev det inte!

igår var jag och sov över hos anna med elin och linnèa :D väldigt kul förutom att jag somna vid tio XD skulle ta en bild med alla och göra ett inlägg men sen så somnade jag ju... :D dessutom så satte jag på mej min stora flese och så hittade jag något i fickan, jag hittade ett band med pärlor på som låg i min flese ficka sen 1 år tillbaks som jag gjorde i lekis :D   för ett år sedan när jag var i tänndalen det var då jag stoppade i den i fickan  just nu sitter jag och lyssnar på robyn: http://www.youtube.com/watch?v=fA3j3VTAsTk

dessutom ska jag beställa en ny jacka, ett par överdrags byxor, byxor och den finaste blusen i världen :D vi hade öppet hus i morske och jag var med elevrådet hela tiden (vilket innebär elin, anna och birk och så stog vi och samlade in pengar från folk! jag tror vi i slutet hade nästan 500.

starkt jobbat!       matilda kommer kanske till mej nästa helg och då ska jag fota och skriva massa ;D


jag skulle vilja få den äran att skria ner en bit ur ''sucka mitt hjärta, men brist dock ej''. den är lite hemsk men ni får stå ut :O


vägen är ojämn och den lilla bussen skumpar fram i australiens täta eukalypyusskog. brevid mej sitter en irriterad kanadensisk vegan, som nu har hon klagat över bristen på vegetariska alternativ på väg krogarna i över 20 minuter.

jag försöker roa henne med att berätta att vi i sverige idag har en motrörelse mot veganer, de kallar sig militanta köttätare, men det enda dom gjort hitills är att välta ett grönsaks land i umeå. hon tycker inte alls det är roligt, men chauffören benny skrattar gott. jag har absolut inget emot veganer, och jag vill inte ha några fiender i canada, så jag börjar tala om grönsaker som jag tycker är goda. jag hinner nämna gurka, morötter och paprika innan hon avbröt mej och vände sig till benny och fråga: ''men du som vigt hela ditt liv åt ekonomisk turism. ''men visst vore det bättre om vi levde efter naturens lagar''. chauffören tystnade en stund sen sa han: tja.. jag vet inte. jag tror mera vi ska leva i samarbete med naturen. naturens lagar är hårda''. men kanadensiskan ger sig inte. ''människan är ett djur bland många. vi har inte rätt att sätta oss över naturen''.

Benny ler snett. ''ni ser'' säger han, ''hur luften dallrar, det är oljan från Eukalypsträden. Koalabjörnana lever i träden, de njuter av doften och deras pälsar är täckta av olja. men i kretsloppet ingår att skogen fattar eld med jämna mellanrum. då exploderar koalorna, och brinner som facklor.

det är naturens lag.

jag måste kväva ett fnitter. jag vet inte varför jag vill skratta. det är ju bara sorgligt att koalabjörnar exploderar. kanadensiskan skrattar verkligen inte. hon tittade på benny som om det var hans fel att koalorna gick upp i rök. ''du vet att det inte är så jag menar. vad jag säger är att vi har en instinkt, och genom att följa den och göra som naturen påbjuder kan vi inte göra fel som människor.

benny skakar på huvet ''sorry lady, men jag håller inte med.

i vår instingt ingår både själviskhet och grymhet. att vara människa är att arbeta mot sin natur i mycket. låt oss gå tillbaks till koalorna. de är solidärer, det bor en och en i varskit träd. när honan är brundstig avsändrar hon en doft. koalahannen i trädet brevid tänker 'mums' och klättrar ner och ställer sig vid foten av honträdet. då blir honan vättskrämd och börjar klättra uppåt. hanen följer efter. när honan är högst upp väljer hon mellan att antingen våldtas eller kasta sig ner mot en säker död. i ungefär hälften av fallen väljer hon självmod.

vi sitter tysta länge. kanadensiskan ser upprörd ut och jag funderar på att säga att jag aldrig ofredat en koala i hela mitt liv men det känns inte som rätt läge för det. hon suckar ''så det är inte värt att tro på något i det här livet alls då''.

''jo miss. vad jag vill säga är att en människa måste välja vad den tror på. man kan inte köpa ett paket som heter 'naturen' eller som många gör 'bibeln' och slaviskt låta den välja dina beslut.

man måste ställa sig frågan: vad tror jag på? vad tror jag är rätt alternativ i just detta fall? att leva sitt liv efter ekologiska eller religiösa ideal är stort och hedervärt. men det fråntar oss inte vårt ansvar att varje stund, varje dag, fatta våra egna beslut efter erfarenhet och vårt liv. det är att vara människa att välja!


 http://www.youtube.com/watch?v=4Vdm5MHEWIY har tittat på hela tiden!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av louiseunow - 9 april 2011 22:38

när jag startade den hära bloggen i intras var det för att fylla ett tomrum av tid när jag inte hade något att göra men det gick utför efter bara en vecka! själv skyller jag på att jag har för mycket att göra men igentligen handlar det om en ...

Av louiseunow - 20 mars 2011 19:43

precis som jag lovade igår så tog jag reda på lite om Red nose day!   det handlar i grund och boten om välgörenhet då bbc gör specialen och dom säljer glown näsor. och dom har mycket skiftsnde design men dom mest populäa 2011 var dom hära: jag pe...

Av louiseunow - 19 mars 2011 18:24

Red nose day är någon dom har i storbritanien! jag har ingen aning om hur det uppkom men jag har i viket fall hittat lite roliga saker jag tänkte dela med mej av<3 först charlie mcdonnel´s fail...comedy fail= dont forget the microphone or som...

Av louiseunow - 11 mars 2011 20:18

hej hej! idag har jag ännu en gång åkt till matilda! jag har inte årkat skriva i veckan men det har ju gått ändå! http://press2play.tv/rekommenderat/10/youtube-phenomena-ulrik-about-gaga-cover   http://video.se.msn.com/watch/video/san-ar-min-dr...

Av louiseunow - 4 mars 2011 12:28

idag är jag hos matilda!             :DDDDDDDDDDDDDDD <3333333333 ...

Ovido - Quiz & Flashcards