:P

Alla inlägg under januari 2011

Av louiseunow - 29 januari 2011 19:42

tänkte skriva igår, men så blev det inte!

igår var jag och sov över hos anna med elin och linnèa :D väldigt kul förutom att jag somna vid tio XD skulle ta en bild med alla och göra ett inlägg men sen så somnade jag ju... :D dessutom så satte jag på mej min stora flese och så hittade jag något i fickan, jag hittade ett band med pärlor på som låg i min flese ficka sen 1 år tillbaks som jag gjorde i lekis :D   för ett år sedan när jag var i tänndalen det var då jag stoppade i den i fickan  just nu sitter jag och lyssnar på robyn: http://www.youtube.com/watch?v=fA3j3VTAsTk

dessutom ska jag beställa en ny jacka, ett par överdrags byxor, byxor och den finaste blusen i världen :D vi hade öppet hus i morske och jag var med elevrådet hela tiden (vilket innebär elin, anna och birk och så stog vi och samlade in pengar från folk! jag tror vi i slutet hade nästan 500.

starkt jobbat!       matilda kommer kanske till mej nästa helg och då ska jag fota och skriva massa ;D


jag skulle vilja få den äran att skria ner en bit ur ''sucka mitt hjärta, men brist dock ej''. den är lite hemsk men ni får stå ut :O


vägen är ojämn och den lilla bussen skumpar fram i australiens täta eukalypyusskog. brevid mej sitter en irriterad kanadensisk vegan, som nu har hon klagat över bristen på vegetariska alternativ på väg krogarna i över 20 minuter.

jag försöker roa henne med att berätta att vi i sverige idag har en motrörelse mot veganer, de kallar sig militanta köttätare, men det enda dom gjort hitills är att välta ett grönsaks land i umeå. hon tycker inte alls det är roligt, men chauffören benny skrattar gott. jag har absolut inget emot veganer, och jag vill inte ha några fiender i canada, så jag börjar tala om grönsaker som jag tycker är goda. jag hinner nämna gurka, morötter och paprika innan hon avbröt mej och vände sig till benny och fråga: ''men du som vigt hela ditt liv åt ekonomisk turism. ''men visst vore det bättre om vi levde efter naturens lagar''. chauffören tystnade en stund sen sa han: tja.. jag vet inte. jag tror mera vi ska leva i samarbete med naturen. naturens lagar är hårda''. men kanadensiskan ger sig inte. ''människan är ett djur bland många. vi har inte rätt att sätta oss över naturen''.

Benny ler snett. ''ni ser'' säger han, ''hur luften dallrar, det är oljan från Eukalypsträden. Koalabjörnana lever i träden, de njuter av doften och deras pälsar är täckta av olja. men i kretsloppet ingår att skogen fattar eld med jämna mellanrum. då exploderar koalorna, och brinner som facklor.

det är naturens lag.

jag måste kväva ett fnitter. jag vet inte varför jag vill skratta. det är ju bara sorgligt att koalabjörnar exploderar. kanadensiskan skrattar verkligen inte. hon tittade på benny som om det var hans fel att koalorna gick upp i rök. ''du vet att det inte är så jag menar. vad jag säger är att vi har en instinkt, och genom att följa den och göra som naturen påbjuder kan vi inte göra fel som människor.

benny skakar på huvet ''sorry lady, men jag håller inte med.

i vår instingt ingår både själviskhet och grymhet. att vara människa är att arbeta mot sin natur i mycket. låt oss gå tillbaks till koalorna. de är solidärer, det bor en och en i varskit träd. när honan är brundstig avsändrar hon en doft. koalahannen i trädet brevid tänker 'mums' och klättrar ner och ställer sig vid foten av honträdet. då blir honan vättskrämd och börjar klättra uppåt. hanen följer efter. när honan är högst upp väljer hon mellan att antingen våldtas eller kasta sig ner mot en säker död. i ungefär hälften av fallen väljer hon självmod.

vi sitter tysta länge. kanadensiskan ser upprörd ut och jag funderar på att säga att jag aldrig ofredat en koala i hela mitt liv men det känns inte som rätt läge för det. hon suckar ''så det är inte värt att tro på något i det här livet alls då''.

''jo miss. vad jag vill säga är att en människa måste välja vad den tror på. man kan inte köpa ett paket som heter 'naturen' eller som många gör 'bibeln' och slaviskt låta den välja dina beslut.

man måste ställa sig frågan: vad tror jag på? vad tror jag är rätt alternativ i just detta fall? att leva sitt liv efter ekologiska eller religiösa ideal är stort och hedervärt. men det fråntar oss inte vårt ansvar att varje stund, varje dag, fatta våra egna beslut efter erfarenhet och vårt liv. det är att vara människa att välja!


 http://www.youtube.com/watch?v=4Vdm5MHEWIY har tittat på hela tiden!

Av louiseunow - 27 januari 2011 20:31

idag har jag intervjuat både mormor och morfar till engelskan imorgon då vi sak prata om vad mormor och morfar gjorde när dom var lika gammal som jag.

och morfar busade mest och mormor sporta, och båda lyssnade på Elvis!

och paul anka :D

dessutom kommer nalle puh på bio snart :D väldigt glad förståss! http://www.youtube.com/profile?annotation_id=annotation_548739&user=WaltDisneyStudiosUK&feature=iv#p/

c/0A26F805C3DDF194   haha

sååååå sött!

och steffy gjorde veckans fail! hon sträckte u p handen för att hälsa och när hon tog ner den slog hon i bordet brevid. :D


men nu ska man jö sussa. godnatt! sovsött, dröm om alla småkryp ni mött!

Av louiseunow - 27 januari 2011 20:15

okej nu ska jag skriva om något som rör alla med kompisar..

att snacka skit om folk! jag blir så arg när folk börjar.. och specielt om någon som den inte skulle kunna vara utan. att bara ställa sig och säga något dumt om någon man gillar! och sen bara som vanligt bara vara med den sen.. 

det är skit med sånt så passa er för det!  

Av louiseunow - 22 januari 2011 17:56

jag la inte ut något igår men det var för att vi åkte till mormor!

veckans fail skulle jag bara vilja tillägga: när jag skulle kliva av bussen i fredags så sitter det ju en arm i taket som sitter ihop med dörren och när buss chaffören skulle öppna dörren steg jag steg jag fram lite just när han öppnade men så hände det något så dörren slog igen och jag fick pinnen i pannan...inte för att någon såg som tur va, men jag hade god lust att peka åt gubben som körde bussen även om jag skrattar inomborts eller inomhus som matilda säger :D


gamla tanter lägger inte ägg!

min vän thomas berättar förläget om ett besök på systembolaget en fredags efter middag, då hans fem åriga dotter sofie, trött på det ändlösa köerna, ställde sig mitt på golvet och skrek: ''sprit, sprit och ingen mat!''.thomas som inte var mer sprit benägen än andra pappor i största allmänhet, hade bara velat sjunka genom jorden av skam och den kvällen behövde sofie inte vänta särdeles mycket på sin middag. jag tror sofie mycket medveten om att hennes utspel på butiksgolvet skulle få effekt. genom att insinuera att hennes basbehov åtsidosattes till föräldrarnas rusbegivenhet återställde hon raskt ordningen såväl barn- som i vuxen världen.


så står det i början av mark levengoods bok gtamlatanter lägger inte ägg.

och nu tänkte jag skriva ner lite intervjuer med barn som boken går ut på, dom har nämligen intervjuvat barn om olika saker och sen skrivit ner det så nu tänkte jag skriva ner mina favoriter! och där det står egna komentarer innom parentes så har jag i egen hög person skrivit!


musklerna är som små balonger

fylda med spenat //lars 6år


om man inte börjar tänka med hjärtat kommer

målnen börja smälta snart //kristoffer 4år

(obs egen komentar: jag tror han menar ozonlagret)


det är en dålig kropps vana att byta skelett //erik 7år


bönder är liksom en egen ras som

rörmockare och föräldrar //anders 8år


juristen hänger under kon och har flera öppningar

 som det kommer läskedryck ur //dina 5år

(juristen är juvret)


äldreomsorg betyder att man delar sina

sorger med äldre //anton 7år


man är inte äldre än mas ser ut, det betyder att

man kan vara ganska gammal //jonas 7år


kungen låtsas inte om att han är finast, så han

har aldrig kronan på sig. bara på natten när han

sover //emma 7år


jag tycker stads ministern ska vara en pojke!

 men det tycker jag faktist!

 precis som göran person, han är pojke.

 det är lite starkare, och man måste kunna

 skydda alla pengarna. det är nog väldigt bra

 om stads ministern kan brottas. //fanny 6 År


hästen har många hästkrafter i sig. en häst somdrar ett

lass hö har upp till 200 hästkrafter. men den måste dricka

mycket vatten och äta många havre kex. och så måste

de rengöras varje kväll. //gustav 6år


min mormor är inte lika gamal som hon ser ut

och det ska hon vara glad för //ida 6år


jag blir aldrig trött på farmor, men det blir farfar. //therese 6år


hoppas ni klarar er tills imorgon :D shenixen!

Av louiseunow - 20 januari 2011 19:34

för sökt läsa mark levengoods böcker så mycket jag kunnat idag!

dom är läskit bra! 2 av mina lärare har givit mej förslag att läsa jonas gardells böker (marks pojkvän) dom sulle tydligen också vara bra :D

för er som vill se förra inlägget så får ni lösernordet om ni vill! (om jag känner er det vill säga!) 

Av louiseunow - 19 januari 2011 19:58
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av louiseunow - 18 januari 2011 18:15

blå tunga av en klubba! 

jag är fortfarande jätte blå så här en timmer efter ;D

  

klubban var good! och väldigt blå<3


idag har varit en ganska mycket besvikelser!

när jag kom till skolan berättade johanna att vi inte hade elevråd idag :(

linus berättadde att det blev inställt att åka till falu tingsrätt :(

men annars har det varit bra! vi var bara 4 tjejer idag: emelie, viktoria, melinda och jag! (moa, lovisa och andra moa). desutom hotar moa t med att flytta till vasa hon också :( fast det är inte bestämt än!    

Av louiseunow - 17 januari 2011 16:08

jag har föresten inte sagt att jag är sjuk idag.. nu är det sagt! 

http://www.youtube.com/watch?v=CnQ8N1KacJc

 snabbis snabbis har inget att skriva.. :D XP

jag var inne på fokis blogg och tittade och hittade ett par skor med en stege som klack så skon såg ut som en ruchbana och jag gick in på den sidan och jissa vad jag hittade!

ni kan nog inte gissa om ni inte sett bilderna nedanför redan     

oroa dig inte du kommer aldrig mer vara hungrig!

(obs! det är en sko)

    

hur får man i foten?

 

haha här får man allt klara sig skälv ;D

inget stöd

 



usch fsna med klacken!










skoja den ser ut så XD

    



uch vad äckligt... stoppa foten i en mun! för det är en mun va?

den har ju tunga?


bara så ni vet hur det ska se ut så stoppar man ner tårna så vilar hälen på tungan! 

  


för mer galna skor:

http://kobilevidesign.blogspot.com/2010_04_01_archive.html

Ovido - Quiz & Flashcards